Laat ze maar luisteren! – verdiepingstraject
Ruimte voor en door luistervaardigheid in jouw lessen
Luisteren, het verstaan van wat de ander zegt (via gesproken taal of gebarentaal) en het begrijpen van een boodschap. Een vaardigheid die van groot belang is voor deelname aan het onderwijs en de maatschappij.
Hoewel luisteren een essentieel onderdeel van mondelinge taalvaardigheid betreft, is het tegelijkertijd het ondergeschoven kindje. We doen er in ons onderwijs vaak pas écht iets mee op het moment dat er getoetst of geëxamineerd wordt.
Dat kan en moet anders! Tijdens het verdiepingstraject Laat ze maar luisteren! kijken we naar de kansen en mogelijkheden voor de luistervaardigheid van jouw leerlingen/studenten. Wat zegt de wetenschap over mondelinge taalvaardigheid? Welke vernieuwende didactische werkvormen zijn er en hoe sluiten deze eenvoudig aan op het lesprogramma en de doorlopende leerlijn? Maar ook: hoe ontwerp en implementeer je zelf contextrijk lesmateriaal? Tijdens het verdiepingstraject Laat ze maar luisteren! gaan we op zoek naar de antwoorden op deze vragen en meer!
Door luistervaardigheid in samenhang met andere taaldomeinen (spreken, gesprekken voeren, lezen en schrijven) aan te bieden creëren we bovendien daar waar mogelijk ruimte in jouw lesprogramma. Deze training en aanpak kan dus worden gezien als een verlichting in plaats van verzwaring op jouw lespraktijk!
Deze training kan op aanvraag worden verzorgd voor leerkrachten van andere vakgebieden.
Meer weten?
Benieuwd wat deze training voor u of uw organisatie kan betekenen? We helpen u graag verder in een persoonlijk adviesgesprek.